Jack Stuifbergen: “We verkopen geen schoonmaak maar impact”

Mensen vanuit een kwetsbare positie weer deel laten nemen aan de arbeidsmarkt: daar zet Jack Stuifbergen, directeur van Breedweer Facilitaire Diensten zich keihard voor in. Samen met zijn team leidt hij schoonmakers en glazenwassers op. Breedweer committeert zich aan 8 van de 17 Sustainable Development Goals. “We verkopen geen schoonmaak, maar impact”, is hun statement. Inmiddels behoort de social enterprise tot de top 5 snelst groeiende bedrijven in Nederland met een vrouwelijke bestuurder. In dit interview vertelt Jack meer over zijn missie en de samenwerking met SUB.

 

Gezocht: mensen met een arbeidsbeperking

‘30.000 Wajongers zonder werkgever’, kopt een advertentie van het UWV in 2009. Wanneer ondernemer Jack Stuifbergen de tekst leest, vraagt hij zich hardop af: “Hoe is het nou mogelijk dat deze groep zo moeilijk aan het werk komt?” Breedweer is in die periode naarstig op zoek naar personeel, en daarop besluit Jack het over een andere boeg te gooien. Hij plaatst een advertentie in de krant met de tekst: ‘Gezocht – Wajongers, mensen met een arbeidsbeperking.’ Broadwind ontvangt diverse aanmeldingen, waaronder de reactie van Linda. Ze leiden haar intern op en Linda behaalt haar diploma. “Thuis zeiden ze tegen haar dat ze het niet zou redden en dat ze er te dom voor was. Nu kon ze laten zien: ik kan het wel! Dat deed me beseffen dat we als bedrijf zijnde mensen gelukkig kunnen maken.”

 

Sociaal ondernemen

Jack besluit zich volledig te focussen op sociaal ondernemen. Hij schaalt landelijk op en haalt investeerders binnen, waaronder Peter Somers (CEO van Organon), om door te groeien. “Ons doel is zoveel mogelijk mensen duurzaam richting de arbeidsmarkt te brengen zodat ze zelfstandig in hun levensonderhoud kunnen voorzien zonder hulp van subsidiestromen of een uitkering.” In het begin is dat nog niet mogelijk binnen de schoonmaak. De lonen zijn laag, het werk vaak zwaar en mensen kunnen niet rondkomen door de korte werkdagen. De Sustainable Development Goals, die de VN in 2015 opstelt, ziet Jack als een kans en toevoeging op zijn dienstverlening. “We zijn afgestapt van schoonmaakdienstverlening als primair doel: het is voor ons een middel om kwetsbare groepen aan een baan te helpen. We werken bijvoorbeeld met circulaire businessmodellen die vrij eenvoudig en repeterend uitvoerbaar zijn zoals het ophalen en verzamelen van koffieprut.”

Geen schoonmaak, maar impact

Is de euro die je betaalt een euro of veel meer waard? Maatschappelijke waarde moet meer de boventoon voeren, vindt Jack. “Het grote probleem van oude-economie-denkende-organisaties is dat ze alleen maar waarde afhangen aan geld. Toen ik met deze doelgroep aan de slag ging, raadden veel mensen het me af. Nu word je geroemd omdat je deze mensen een kans biedt.” Breedweer verkoopt daarom geen schoonmaak, maar impact. Bij opdrachtgevers levert dit overwegend positieve reacties op. “Voor sommige mensen is het wat verwarrend, die willen alleen praten over schoonmaak. Ik stel dan de vraag: Heb je schoonmaak nodig of een schoon gebouw? Een schoon gebouw ga ik voor je regelen, zullen we het nu hebben over impact?…”

 

Intrinsieke motivatie

Zijn intrinsieke motivatie om van de wereld een betere plek te maken, is groot. Jack moet er niet aan denken dat zijn kinderen een onzekere toekomst tegemoet gaan. Hij schroomt geen gesprek of discussie om de urgentie duidelijk te maken. “We moeten nu onze verantwoordelijkheid nemen. Veel mensen beseffen niet dat ze een belangrijke rol spelen om een kentering teweeg te brengen.”

 

Sustainable Development Goals

Breedweer heeft 8 van 17 Sustainable Development Goals gedisconteerd in hun dienstverlening. Geen armoede, passend werk, kwalitatief onderwijs en klimaatactie zijn belangrijke thema’s binnen het bedrijf. Maar hoe maak je impact nou precies meetbaar en aantoonbaar? Jack vroeg Jeroen Zonneveld, co-founder van SUB, om hier een oplossing voor te bedenken. “SUB heeft een mooi model ontwikkeld die inzicht geeft en onze organisatie scherp houdt op de doelen die we nastreven.” Samen met co-founder Babs Mammen – van der Zon gaf Jeroen meerdere begeleidingssessies bij Breedweer en vulden ze de tools Barometer and Dashboard in. “We zijn met zijn vijven intensief aan de slag gegaan om onze doelen helder te krijgen. Het was fijn dat Jeroen en Babs de sessies begeleidden zodat we vrijuit met elkaar konden discussiëren.”

Impactrapportage

In februari 2022 reikte SUB het Sustainable Paspoort uit, een document waarin het duurzaamheidsprofiel van Breedweer is opgenomen wat fungeert als vliegwiel richting intern- en externe stakeholders. “Het ziet er heel professioneel en goed vormgegeven uit”, beschrijft Jack. “Ik denk dat het een mooie fundatie van een impactrapportage is wat straks verplicht wordt voor alle bedrijven.” Jack vindt het belangrijk dat meer mkb-bedrijven zo snel mogelijk verduurzamen. Daarom is hij samen met SUB (initiatiefnemer), Racktime Benelux en Specialist in Websites aangehaakt bij het project Ontwikkelplein Sustainable Branding MKB. “De bakker op de hoek is vaak helemaal niet bezig met verduurzamen. Begrijpelijk, maar als hij die stappen nu niet maakt, dan heeft hij op langere termijn geen bestaansrecht meer. We worden er nu al mee geconfronteerd: kijk maar naar de CO2-taks en stijgende energiekosten.”

 

Een duurzaamheidsrevolutie

Een sociaal maatschappelijke duurzaamheidsrevolutie ontketenen: Jack heeft grootste plannen voor de toekomst. “Ik hoef zelf niet de grootste te worden, maar ik wil wel die pain in the ass zijn van de grote jongens. Stap af van die marges en rendementen, leg meer focus op maatschappelijke waarden. Dat is waar ik me voor inzet en ik hoop dat we over 10 jaar kunnen zeggen dat we het hebben bereikt.”