Eco-positief, wat is dat eigenlijk?

Je ziet het woord vaak bij ons voorbij komen: eco-positief. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in en waarom gebruiken we nu juist dat woord? In dit artikel leggen we het graag aan je uit. En geven we tips hoe je als bedrijf eco-positief kunt worden.

Positieve Impact

Eco-positief zijn, betekent dat je meer positieve dingen voor de planeet (en alles wat daarop leeft) doet dan dat je schade toebrengt. Als je als mens eco-positief bent, zorg je ervoor dat je op verschillende terreinen in je leven actief bent om geen schade toe te brengen aan de planeet of je zet actief in op allerlei gebieden voor verduurzaming. Zo kun je actief zijn in je persoonlijke omgeving, op de school van je kinderen, op je werk of in een politieke partij.

Onderzoek

Babette Porcelijn is de bedenker van deze term en heeft deze geïntroduceerd in haar boeken “De verborgen impact”, “Eco-positief in 5 stappen” en “Het happy 2050 scenario”. In haar streven naar veiligheid, gelijkheid en daarmee geluk voor iedereen, vroeg zij zich af hoe we dat kunnen realiseren. Daarnaast fascineerde het haar dat we vaak bezig zijn met de verkeerde onderwerpen. Zo richten we ons als consument op het gebruik van plastic tasjes, maar gaan we vervolgens papieren tasjes gebruiken, die een veel grotere negatieve impact hebben op het milieu.

Ze besloot te onderzoeken wat de grootste impact heeft en hoe we samen tot een betere wereld kunnen komen, zodat we als mens de juiste en beste keuzes kunnen maken. In haar boeken laat ze zien wat ook de verborgen impact is op het milieu van bepaalde keuzes. We denken vaak aan de CO2-uitstoot van een product, maar we vergeten daarbij het hele productieproces mee te nemen. En juist daar zit vaak een groot deel van de negatieve impact op de aarde.

Persoonlijke impactgebieden

Klinkt ingewikkeld misschien, want hoe weet je nou wat de verborgen impact van een product is. En zijn de gegevens wel betrouwbaar? Babette Porcelijn Heeft aan de hand van verschillende cases berekent wat de impact is van veel gebruikte voorwerpen. Uiteraard heeft ze dit zo uitgebreid mogelijk gecheckt op betrouwbaarheid.

In haar boeken onderscheidt zij een aantal impactgebieden:

  • Spullen en kleding
  • Auto en vervoer
  • Eten en drinken
  • Wonen

De beste keuzes en hoe je deze kunt maken als consument staan uitgebreid beschreven in haar boeken. Ook kun je op mijnverborgenimpact.nl een berekening maken van jouw impact op de aarde. Je krijgt daarmee meteen inzicht en concrete tips om te verduurzamen.

 

Een eco-positieve organisatie

Als bedrijf kun je ook eco-positief  zijn en je op verschillende terreinen inzetten om een positieve impact te creëren. Naast wettelijke verplichtingen om zorg te dragen voor een duurzamere wereld, heb je ook te maken met jouw stakeholders en klanten. We zien dat veel medewerkers, huidige en toekomstige, een duurzame organisatie vereisen en dat klanten liever zaken doen met een duurzaam bedrijf. Toekomstbestendig zijn kun je bereiken door eco-positief op te nemen in de visie van jouw organisatie.

CO2-uitstoot

Is het jouw missie om een eco-positieve organisatie te worden, dan streef je gelijk naar CO2 positief. Dit betekent dat je geen CO2 meer uitstoot en zelfs CO2 onttrekt uit het milieu. Voor dit doel zul je specifieke KPI’s moeten opstellen. Hoe kom je daar en welke acties ga je daarvoor ondernemen?

Eco-positief is niet alleen CO2-positief, je streeft ook naar geluk voor jouw medewerkers, stakeholders en klanten. Hoe je omgaat met personeel hoort daarbij, maar ook dat je wat teruggeeft aan de maatschappij. Dit kun je realiseren door medewerkers tijdens werkuren vrijwilligersactiviteiten te laten uitvoeren of door al jouw winst uit te keren aan natuurbehoud. Je kunt zelf invulling geven aan hoe je hiernaar wilt streven.

Een handig hulpmiddel bij het werken naar eco-positieve organisatie zijn onze Tools Footprint, Barometer en Dashboard waarin je jouw ambities kunt vastleggen en monitoren. Maak een start met de Footprint en Barometer, zodat je een heldere nulmeting hebt en monitor jouw voortgang met het Dashboard.

 

Hoe word je een eco-positieve organisatie?

Zoals eerder genoemd, start je met het in kaart brengen waar je nu staat en waar je de meeste impact kunt maken om tot een eco-positieve organisatie te komen. De impactgebieden van de consument kunnen ook gebruikt worden voor een organisatie. Je kunt gaan kijken naar:

  • Spullen en kleding / inkoop
  • Auto en vervoer / mobiliteit
  • Eten en drinken / catering
  • Wonen / gebouw en huisvesting

Wat hierbij niet is meegenomen, is de mens in en om de organisatie. Daarom hebben we voor organisaties een andere verdeling gemaakt. Deze zie je hieronder

In deze drie onderdelen, kun je zelf aangeven wat voor jouw organisatie belangrijk is en wat het meeste prioriteit heeft. Gestelde KPI’s kunnen worden ondergebracht in 1 van deze 3 bollen. Hierin kun je niet alleen kwijt wat je wilt gaan doen, maar ook welke impact je wil gaan maken.

Uitdagingen

Het zal niet altijd makkelijk zijn om jouw organisatie om te buigen naar eco-positief en het vergt creativiteit en kennis van zaken. Denk bijvoorbeeld aan het berekenen van jouw CO2-uitstoot van de diverse impactgebieden en hoe je dit gaat veranderen naar een positieve impact. Schroom niet om deskundigen in de arm te nemen om jouw doelen te kunnen specificeren.

Een ander mogelijk obstakel kan zijn dat alle gegevens verzameld zullen moeten worden vanuit verschillende divisies. Onze tool Footprint kun je hiervoor goed gebruiken. Door met meerdere collega’s de gegevens op te halen, ontstaat er een compleet beeld van de gehele bedrijfsvoering van de organisatie.

Met deze gegevens heb je een startpunt van waaruit je kunt gaan werken aan een eco-positieve organisatie.

Klaar voor de start?

Onze tip is om groot te denken, maar te beginnen met kleine stapjes. Op deze manier verduurzaam je niet alleen, maar is het proces ook duurzaam en creëer je een solide basis voor een eco-positieve organisatie. Durf je het aan om voor eco-positief te gaan?

Vanaf april 2023 kun je met het SUB Platform aan de slag om jouw ambities zelfstandig verder te brengen. Wil je alvast op de hoogte blijven? Schrijf je dan onderaan deze pagina in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.