SUB | Sustainable Boost presenteert SUB Platform

Het SUB Platform is live! Samen met onze partners werkten we het afgelopen jaar aan een platform om duurzaamheid binnen bedrijven en organisaties te versnellen. Je vindt er de tools om snel inzicht te krijgen in je duurzaamheidsprofiel, om je footprint te berekenen en alle kennis over verduurzamen. Vanuit daar kun je doelen stellen. Samen met collega’s en stakeholders werk je aan jouw duurzame doelen. En dat allemaal op één plek.

Op 16 mei 2023 was de lancering en vierden we met alle partners het eindresultaat. De opname kun je terugkijken op ons YouTube-kanaal.

MKB!dee

De ontwikkeling startte een jaar geleden nadat we – samen met Racktime Benelux, Breedweer en Outlawz The Digital Agency– via MKB!dee een subsidiebedrag gegund kregen. Met MKB!dee ondersteunen de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Sociale Zaken en Werkgelegenheid ondernemers die een goed idee hebben om de ontwikkeling van werknemers in hun bedrijf, branche of regio te stimuleren. De ondernemers sporen zelf de knelpunten op en bedenken daar een innovatieve oplossing voor.

Na zelf het platform uitvoerig getest te hebben, kwamen we met onze partners op 16 februari 2023 samen om alle onderdelen uitvoerig te testen. Een maand later hielpen ook onze Boosters mee!

Partner Marlon Broekman, Facilitair Manager van Racktime Benelux

Racktime had de behoefte om zich verder te professionaliseren op het gebied van duurzaamheid, wat uiteindelijk geresulteerd heeft in het aangaan van een partnership met Sustainable Boost. Onze rol lag met name bij feedback geven op de ontwikkelde tools en het platform qua werking en look & feel, vanuit een gebruikersoogpunt. Racktime is dan ook gaan werken met de tools van SUB zoals de Barometer, Dashboard en Footprint. Hiermee hebben wij, intern en extern, inzicht, verbinding en bewustwording gecreëerd met betrekking tot onze duurzaamheid.”

Collega’s Jeffrey La Rooij en Marc Schokker van Breedweer waren onderdeel van het testteam

In maart hielpen collega’s Jeffrey en Marc samen met de andere partners mee met het testen van het SUB Platform. Aan de hand van een stappenplan doorliepen ze alle functionaliteiten en noteerden ze hun feedback. Dit varieerde van de werking in het algemeen, tot de lay-out en de waarde van de verschillende functies waarover het platform beschikt. Na het doorlopen van het stappenplan en formuleren van individuele feedback werd dit allemaal besproken om op die manier het SUB Platform, in onze ogen, naar een nog hoger niveau te kunnen tillen.

 

Jeffrey: “Het testen van het SUB Platform ervaarde ik als een erg leuk, uniek en waardevol moment. Ik vond het waardevol dat de hulp van partners werd gevraagd en denk ik in ieder geval dat er tijdens die sessie een hoop feedback gegeven is waar vervolgstappen mee gemaakt kunnen worden. Persoonlijk denk ik dat het SUB Platform een ontzettend waardevol platform gaat zijn door de vele verschillende de functies. Je kan er zo veel mee doen en zo veel uithalen als je zelf wilt. Daarbij denk ik dat belangrijkste is dat het platform het begrip duurzaamheid SMART maakt en dat het daardoor een stuk tastbaarder wordt. Het platform kan de gebruiker helpen en écht houvast geven om verduurzamingsslagen te maken. Dat maakt dat het platform niet alleen goed is voor de gebruiker, maar uiteindelijk de output ervan ook waardevol kan zijn in de communicatie naar de omgeving van het bedrijf met uiteindelijk doel dat ondernemers, organisaties en overheden toekomstbestendig worden en écht bij gaan dragen aan een betere wereld.”

 

Marc: “Dat het platform er komt is een aangegeven wet. Maar wat schort er nog aan en welke aanpassingen zijn er nodig? Daarvoor waren wij er met de testdag. Ik kan me herinneren dat het toen nog niet heel duidelijk was waar ik welke onderdelen kon vinden. Ik vond het prettig dat we in dit proces van het project – als eindgebruiker – zijn betrokken. Als ik merk dat er geen rekening gehouden wordt met mij als eindgebruiker of niet naar me wordt geluisterd, dan haak ik af. SUB doet dat wel. Ik zie mijn collega’s binnen onze organisatie wel werken met het SUB Platform. Een accountmanager of relatiebeheerder bijvoorbeeld kan het platform inzetten voor zijn opdrachtgevers om zo de gemaakte impact aan te tonen.”

Partner Tom Teeling, directeur Outlawz the Digital Agency

“Voordat het project van start ging, was ik niet erg bezig met verduurzaming omdat dit voor mij nog onbekend terrein was. Ik ben ondernemer, maar ik wist niet precies waar ik moest beginnen met verduurzamen en ik dacht ook altijd dat dit heel veel werk was. Door het ontwikkelen van het platform ben ik meer te weten gekomen over waarom het verduurzamen zo belangrijk is en dat het eigenlijk best makkelijk kan zijn. Ik wilde als Digital Agency dan ook graag iets doen op dit gebied om zo mijn steentje bij te kunnen dragen. Het lijkt me echt geweldig als het platform bedrijven en organisaties echt verder helpt.”

 

“Dit was dan ook het doel “het verduurzamen bereikbaar maken voor iedereen” om zo bedrijven en organisaties te helpen zelf stappen te ondernemen, inzicht te geven en acties uit te zetten. Op jouw manier en op jouw tempo. Het project is begonnen met verschillen brainstormsessies waarbij we rekening hebben gehouden met verschillende doelgroepen. Zo zie je bijvoorbeeld dat overheid gerelateerde bedrijven in veel gevallen al een stuk verder zijn dan commerciële bedrijven en dan vooral het mkb. Ook zie je dat de kennis per doelgroep erg verschilt. Vooral het mkb en de kleine bedrijven blijven erg achter. Hier zijn aardig wat sessies voor nodig geweest om hier een goede weg in te vinden. Het is namelijk begonnen met een aantal tools die bedrijven en instellingen konden helpen verduurzamen. Om vervolgens van een aantal tools een platform te maken komt aardig wat bij kijken, denk hierbij aan bedrijfskundige en technische vraagstukken, waarde creatie voor de gebruiker, marketingstrategie, design en development waar wij ons steentje aan hebben bijgedragen.”

“Tijdens het vormgeven van het platform hebben we regelmatig keuzes moeten maken of moesten we onze ideeën toch aanscherpen of wijzigen. Dit kwam voornamelijk omdat alle partijen steeds beter begonnen te snappen hoe de expertise van de verschillende partners werkt. Het was dan ook erg gaaf deze verschillende disciplines samen te zien werken. Na het bedenken van het concept en het uitwerken van de designs zijn we het platform gaan ontwikkelen. Dit is een leerzaam en leuk proces geweest om zo lang en intiem samen te werken. Ik denk dat we beide veel van elkaar hebben mogen leren. Ik heb al verschillende concepten op de markt mogen brengen en doe dit ook al langere tijd maar dit project is toch wel speciaal omdat je echt onderdeel bent van het eindresultaat in plaats van dat je dit doet voor een opdrachtgever.”

 

“Is het platform klaar? Nee, zeker niet! Het platform zal altijd blijven door ontwikkelen en worden voorzien van nieuwe actuele thema’s, kennis, tools en andere onderdelen om bedrijven en instellingen te helpen verduurzamen. Wij zullen als Digital Agency onze uiterste best doen om dit technisch zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.”